ALLAH PENYUMBANG TERBESAR KEJAYAAN KITA

1:42:00 AM


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dapat 10 A SPM, dapat 4 Flat semasa di universiti. Kita dah boleh dikira sebagai berjayakah? Kalau dikira sebagai berjaya siapakah penyumbang utama kejayaan kita? 

Jika hari ini kita seorang doktor yang berjaya, jurutera yang disegani mahupun ahli politik yang dihormati, namun pernahkah seketika kita merenung kembali siapakah di sebalik kejayaaan yang kita kecapi pada hari ini? 

Ramai antara kita alpa dan bangga dengan kejayaan yang diraih dan merasakan bahawa kejayaan itu adalah kerana diri kita yang telah berusaha keras. Apabila lulus peperiksaan, kita rasa itu hasilnya sebab kita rajin ulangkaji, kita rasa ia hasil penat lelah kita belajar sampai larut malam. Bila dapat naik pangkat, kita yakin itu sebab kita rajin buat kerja, kita rasa boss sayang kita. Namun, hakikatnya kita lupa, “tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah", jika Allah tidak mengizinkan, jangan kata untuk lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan, bahkan untuk memegang pen untuk menjawab peperiksaan pun kita tidak mampu. Begitu juga usaha kita untuk naik pangkat tidak mungkin berjaya tanpa izin Allah.

Ayuh sejenak kita muhasabah diri, tanpa keredhaan Allah, tanpa izin dan perkenan Allah, siapalah kita pada hari ini? Betapa hebat mana pun kita, namun tidak mampu melawan takdirnya Allah. Betapa gigih usaha kita, namun jika Allah tidak mentakdirkan kejayaan itu untuk kita, namun tidak mampu sesiapa untuk mendapatkannya untuk kita.

Kepercayaan pada kekuasaan Allah akan sentiasa membuatkan kita ini menjadi manusia yang merendah diri kerana kita yakin bahawa setiap kejayaan kita adalah milik Allah. Hamba yang bersyukur itu menyedari bahawa setiap kejayaan yang diraih adalah sekadar pinjaman Allah. Setiap nikmat itu adalah bahagian yang menjadi amanah Allah untuk diuruskan.

Insan yang menyedari Allah adalah penentu setiap kejayaannya akan meletakkan keredhaan Allah sebagai matlamat utama dalam setiap tindak tanduknya. Orang yang menyedari hakikat keterbatasan dirinya sebagai hamba akan menjadi insan yang sentiasa bersyukur dan merasakan keagungan Allah. Kejayaan yang digenggam tidak akan menjadikan dirinya sombong bahkan menjadikannya dirinya semakin tunduk.

Tiada apa yang lebih bermakna selain dapat bermuhasabah diri supaya dapat merenung seketika sejauh mana telah kita capai dalam kehidupan ini. Seimbangkan antara tanggungjawab sebagai hamba-NYA dan juga tanggungjawab didunia.

MO kata : Tanpa Allah siapalah kita. Renung-renungkan. 

Sekian Wassalam.

You Might Also Like

11 komen

  1. yep, kita tak hidop pon kalo takder allah.

    jadi jangan bongkak. hee.

    ReplyDelete
  2. manusia,memang cepat lupe diri..huhuh

    ReplyDelete
  3. Salam kenal...tu la dari kecik kita diajar tentang tauhid. bila tauhid kuat secara tak langsung kita yakin tuk menggerakkan sebiji debu pun kena dgn keizinan Allah

    ReplyDelete
  4. semuanya adalah dipinjam dariNya

    ReplyDelete
  5. bukan sekadar penyumbang terbesar,, malh kejayaan kita datangya dari Allah.. bersykurlaaaah..=)

    sy syg awak?
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/kasih-sayang.html

    ReplyDelete
  6. tp manusia selalu lupa.

    p/s: aku perasan blog ini baru 2 bulan diwujudkan. jadi good luck kepada kepada semua penulis di blog ini. moga-moga blog ini memberi impak positif kepada Ummah.

    ReplyDelete
  7. yep.manusia selalu lupa kepada pencipta bila dah berjaya..
    manusia lupa dari Allah lah segala-galanya..Semoga kita tidak tergolong di kalangan itu..amin.

    ReplyDelete
  8. aku pernah jatuh dan gagal dengan teruk namun aku bangkit semula kerana Allah. segalanya aku mohon dariNya, dan alhamdulillah Dia maha mendengar dan maha memberi segala.

    ReplyDelete
  9. manusia sllu cpt lupe siapa penciptanya..
    harus igt sntiasa yg kte hidup ni hnya smntra..n smue yg kta miliki tu smue pinjam yg takkan kekal.

    ReplyDelete
  10. kita datang dari Dia dan kita akan kembali kepada Dia juga akhirnya...
    so ape pown yang kite buat semua berbalik kepada ALLAH..

    ReplyDelete

Like us on Facebook

Follower